אין אדם האוהב להרהר באחרית ימיו. יחד עם זאת, לאור ההשלכות הכלכליות המשמעותיות שיש למותו של אדם על יקיריו, כיום אנשים רבים בוחרים לערוך צוואה, ובכך להבטיח את קיום רצונם ביחס למה שייעשה ברכושם.

אמנם אדם שלא הותיר אחריו צוואה אינו מפקיר את רכושו, שכן קרוביו (בראש ובראשונה בן זוגו וילדיו) יירשו את נכסי עזבונו בהתאם להוראות חוק הירושה, אולם קיימים מצבים רבים ושונים בהם אדם מעוניין לחלק את רכושו באופן שונה מן הקבוע בחוק, וזאת הוא יכול לעשות רק באמצעות צוואה.

להלן מספר דוגמאות למצבים בהם מומלץ לערוך צוואה:

הגדרה ייחודית של היורשים וחלקם

אדם יכול להחליט, לדוגמה, להדיר את אשתו או מי מילדיו מרכושו, להעדיף מי מהם על פני האחרים באופן החלוקה, ו/או לצוות את רכושו או חלקו לאדם או גוף משפטי אחר.

הוראות מיוחדות ביחס לאופן חלוקת הרכוש

קיימים מצבים בהם אדם מבקש להגדיר מי יירש נכסים ספציפיים מתוך עזבונו. במצב זה נדרשת צוואה, שכן החוק מגדיר באופן כללי בלבד, ביחס למרבית חלקי העזבון, מהו החלק שיירש כל אחד מהיורשים על פי דין.

כך, למשל, יתכן שאדם מחזיק במספר נכסי מקרקעין, והוא מבקש להימנע מיצירת שותפות כפויה בין יורשיו ביחס לכל אחד מהנכסים, ותחת זאת לאפשר לכל אחד מהיורשים גמישות בהחלטות, על ידי הועדת נכס ספציפי לכל אחד מהם. עוד יתכן כי ברשותו של אדם מצויים נכסים בעלי ערך סנטימנטלי שהוא מעוניין להוריש לאדם ספציפי, דוגמת ירושה משפחתית, תכשיטים מיוחדים, חפצי אומנות וכיוצ"ב.

הגדרת תנאים לירושה

ישנם מצבים בהם אדם מבקש לכלול בצוואתו תנאים מסוימים לירושה. כך, לדוגמה, יכול אדם לקבוע כי ילדיו יירשו את דירתו, אך זו לא תימכר למשך תקופה מסוימת (למשל, עד למותו של בן זוגו).

בני זוג פרודים או המצויים בהליכי גירושין

אדם המצוי בהליכי גירושין או חי בפירוד מבן זוגו צריך לקחת בחשבון, כי אם לא ערך צוואה ואירע לו חלילה דבר מה תוך כדי ההליכים (שעשויים לארוך זמן רב), אזי בן זוגו הפורמאלי יירש מחצית מרכושו.

ידועים בציבור

במקרה של ידועים בציבור, בהיעדר צוואה עלולה להיווצר בעתיד מחלוקת משפטית סבוכה ביחס למעמדו של הידוע בציבור וזכויותיו או ביחס לחלקם של הילדים (מנישואים ראשונים או שניים). הצוואה תסייע בהגדרת רצונו של המוריש באופן ברור ומדויק ובמניעת מחלוקות וסכסוכים מבעוד מועד.

צוואה הדדית

צוואה זו מתאימה, למשל, במקרה בו בני זוג מבקשים לדאוג זה לזה, ויחד עם זאת להבטיח כי רכושם יעבור לאחר מות שניהם לילדיהם, תוך נטילת התחייבויות הדדיות.

בשל חשיבותה הרבה של הצוואה והשלכותיה הכלכליות המשמעותיות, מומלץ כי הצוואה תנוסח על ידי עורך דין מנוסה, אשר יביע את רצון המצווה בצורה המיטבית, שתתאים לו באופן אישי ותפחית את הסיכויים לסכסוכים עתידיים ולאבדן כספים (למשל, בהיבטי מיסוי).

** לתשומת לבכם: המידע המופיע באתר, במאמרים או בטיפים שבו, אינו מהווה יעוץ משפטי ואינו מחליף יעוץ משפטי פרטני הלוקח בחשבון את הנתונים והצרכים המיוחדים של כל אדם או עסק, ולפיכך אין להסתמך עליו או לראות בו משום המלצה או חוות דעת. לאתר, לכותבי המאמרים ו/או למי מטעמם לא תהא כל אחריות ו/או חבות לגבי המידע. המידע מוצג באופן כללי ועקרוני בלבד, הוא אינו מתיימר להקיף את כלל הוראות הדין והמידע המשפטי הרלבנטי, והוא לא בהכרח משקף את המידע המדויק או העדכני ביותר. לפני החלטה על נקיטה בפעולה כלשהי (או הימנעות ממנה) ראוי ומומלץ לערוך סקירה משפטית מקיפה, ולהתייעץ עם עו"ד מנוסה ובעל מומחיות בתחום, שיבחן את הנתונים והצרכים הייחודיים שלכם. כל הזכויות שמורות לעו"ד קרן טוהר.

לקבלת יעוץ משפטי מקיף, מקצועי ואישי, בנוגע לצוואות וירושות, הנכם מוזמנים ליצור עמנו קשר

Share This