החלטתם לרכוש דירה? בשעה טובה!

רכישת דירה מהווה עסקה והשקעה גדולה ומשמעותית ביותר, ולכן חשוב שתדעו לכלכל צעדיכם בתבונה ובזהירות המתבקשת, כדי שלא תיפלו חלילה בפח.

לפניכם רשימת כללי "עשה ואל תעשה" בסיסיים שנועדו להגן עליכם מפני הפתעות.

בכל מקרה ראוי להבין ולזכור, כי כל עסקה היא יחידה ומיוחדת, שונה בנסיבותיה ומביאה לידי ביטוי מורכבויות, אינטרסים ורצונות שונים. נוכח המשמעויות הנכבדות וארוכות הטווח של עסקאות נדל"ן מומלץ לפנות לקבלת יעוץ משפטי בשלב מוקדם ככל הניתן, באופן שיאפשר לכם למזער סיכונים ולשפר עמדות. עו"ד מומחה ומנוסה בתחום יבחן את מצבו המשפטי של הנכס, יסייע בהיבטי מיסוי, יאיר את עיניכם בנוגע לנושאים חשובים שאין להתפשר לגביהם, ינסח באופן מיטבי את ההסכמות אליהן הגעתם, וידאג בסוף התהליך לרישום הזכויות בנכס.

בדיקות ביחס לזהות המוכר/ים וזכויותיהם בנכס

• אם מספר אנשים מחזיקים בזכויות בנכס ודאו שיש הסכמה של כולם למכר הנכס.
• בחנו לעומק את מצב הזכויות בנכס (בלשכת רישום המקרקעין או בחברה משכנת, לפי העניין). ודאו כי המוכר/ים אכן מחזיק/ים בזכויות ביחס לנכס. עוה"ד מטעמכם יוסיף בשלב הבא ויבדוק כי אין לגבי הנכס רישום כגון שעבוד, עיקול או הערת אזהרה, שעלול לפגוע בזכויותיכם.

בדיקות ביחס לנכס

טרם ההתקשרות בעסקה, חשוב לערוך בירור מקיף ביחס לנכס עצמו, גם בהיבטי תכנון ורישוי ובהיבטים פיזיים והנדסיים.

א. בדיקה מול הרשויות

בהקשר זה חשוב, בין היתר: לוודא כי אין חריגות בנייה בנוגע לנכס, לבדוק מהן זכויות הבניה ביחס אליו, וכן לבחון מהן התכניות ביחס לנכס ולסביבתו.
עוד חשוב לוודא כי אין למוכר/ים חובות כלפי הרשויות ביחס לנכס (היטלי פיתוח, היטל השבחה וכיוצ"ב).

ב. בדיקה פיזית

חשוב מאד כי טרם ההתקשרות בעסקה תבקרו בדירה, ותערכו בדיקה מקיפה לגבי הדירה וכל הצמדה לדירה עליה הצהיר המוכר (חניה, מחסן).

אל תרגישו "לא נעים" לבחון את הדברים לעומק! זוהי עסקה מהותית ומשמעותית ביותר עבורכם! בחנו כל פינה בדירה, בדקו שכל המערכות והמנגנונים תקינים (דלתות, חלונות, תריסים, לחץ מים, צמודי מבנה…), בחנו קיומם של רטיבויות, מרצפות שבורות, סדקים, מפגעים. בבניין משותף בחנו גם את הרכוש המשותף ונסו לעמוד על התנהלות השכנים.
כמו כן, בחנו את סביבת הנכס – הימצאותם של שירותים קרובים חשובים כגון מוסדות חינוך, בריאות ומרכזי בילוי ופנאי, קיומם של מטרדים סביבתיים ועוד.

ניתן להסתייע גם בשירותיו של מהנדס בניין על מנת לבחון לעומק את המצב הקונסטרוקטיבי של הנכס.

גיבוש חוזה

חשוב לחתום על הסכם מכר מפורט ומקיף, המתייחס לכלל ההיבטים שנסקרו לעיל וכולל מנגנונים ראויים להגנה על זכויותיכם.

על ההסכם להתייחס, בין היתר, לנכס ולמצבו, לתמורה בגינו, למיסים הרלבנטיים, למועדי התשלום והתאמתם בפרט למועדי רישום הערת אזהרה ולמועדי העברת החזקה, לפיצויים בגין איחור בתשלומים או במסירת החזקה או בגין הפרות אחרות, לאישורים ומסמכים נדרשים ועוד.

אל תמהרו לחתום על זכרון דברים! זכרון דברים הינו חוזה לכל דבר ועניין. חתימה על מסמך שאינו מתייחס לכלל ההיבטים ואשר לא קדם לו בירור מקיף של כל הנושאים עלולה להיות בעוכריכם. רצוי ומומלץ להמתין עד לסיום כלל הבירורים וסגירת כל הפרטים ולחתום על הסכם מכר מלא, הכולל את כל ההגנות הנדרשות.

** לתשומת לבכם: המידע המופיע באתר, במאמרים או בטיפים שבו, אינו מהווה יעוץ משפטי ואינו מחליף יעוץ משפטי פרטני הלוקח בחשבון את הנתונים והצרכים המיוחדים של כל אדם או עסק, ולפיכך אין להסתמך עליו או לראות בו משום המלצה או חוות דעת. לאתר, לכותבי המאמרים ו/או למי מטעמם לא תהא כל אחריות ו/או חבות לגבי המידע. המידע מוצג באופן כללי ועקרוני בלבד, הוא אינו מתיימר להקיף את כלל הוראות הדין והמידע המשפטי הרלבנטי, והוא לא בהכרח משקף את המידע המדויק או העדכני ביותר. לפני החלטה על נקיטה בפעולה כלשהי (או הימנעות ממנה) ראוי ומומלץ לערוך סקירה משפטית מקיפה, ולהתייעץ עם עו"ד מנוסה ובעל מומחיות בתחום, שיבחן את הנתונים והצרכים הייחודיים שלכם. כל הזכויות שמורות לעו"ד קרן טוהר.

לקבלת יעוץ משפטי מקיף, מקצועי ואישי, בנוגע לעסקאות נדל"ן, הנכם מוזמנים ליצור עמנו קשר

Share This