כיצד ייראה העתיד שלכם? אל תשאירו את ההחלטות החשובות בידי אחרים!

יפוי כח מתמשך – ההסדר החדש המאפשר לכם לתכנן מראש ולקחת שליטה על חייכם

 

 

** על פי החוק, ניתן לחתום על יפוי כח מתמשך רק בפני עו"ד שעבר הכשרה בנושא.

עו"ד קרן טוהר הינה בין עורכי הדין הראשונים בישראל שהוכשרו והוסמכו לכך.

 

 

על התיקון לחוק

תיקון מהפכני לחוק מאפשר לכם לתכנן מראש את עתידכם, ולהיערך למקרים בהם תיפגע כשירותכם לקבל החלטות, כך שתוכלו לחיות חיים עצמאיים ככל הניתן על פי בחירותיכם, רצונותיכם והעדפותיכם.

מדובר בתיקון חדש לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, הקובע הסדרים משפטיים חלופיים או משלימים לאפוטרופסות, שנועדו לחזק את השליטה של אנשים על חייהם מתוך כבוד לאדם, לחירותו ולרצונו.

אחד מההסדרים החשובים שהוספו במסגרת התיקון לחוק הינו יפוי כח מתמשך.

 

מהו יפוי כח מתמשך ומה חשיבותו?

יפוי כח מתמשך הינו מסמך המאפשר לאדם (שנקרא לצורך העניין "ממנה") למנות מיופה כח (אחד או יותר) שיפעל בשמו אם וככל שתיפגע יכולתו לקבל ולבצע החלטות – למשל כתוצאה מתאונה, מחלות זקנה כגון דמנציה, מוגבלות נפשית או שכלית.

ההנחיות במסגרת יפוי הכח עשויות להתייחס לרכושו של הממנה (נכסים, כספים, התחייבויות וכיוצ"ב), לענייניו האישים (לרבות עניינים הנוגעים לרווחתו, צרכיו, מגוריו, בריאותו, או לענייניו הגופניים, הנפשיים או החברתיים), או לחלק מעניינים אלה, ולכלול תנאים שונים בהתאם לרצונו של האדם הממנה.

הסדר חדש זה מבטא שינוי תפיסתי מהותי, ושם דגש על חיזוק רצונו של האדם ועל זכותו לקבל החלטות הנוגעות לחייו – אחד מהחששות הכבדים המלווים אותנו לאורך חיינו הוא לא רק אובדן הכשירות הפיזית אלא גם ואולי יותר מכך אובדן הכשירות הקוגניטיבית ואיתה העצמאות המשפטית.

עד לאחרונה, לאדם שנקבע לגביו כי אינו יכול לקבל החלטות עבור עצמו מונה בדרך כלל אפוטרופוס, אשר החליף את שיקול דעתו של אותו אדם לחלוטין. כיום בעקבות התיקון לחוק יכול אדם לקבל מראש, כאמור, החלטות ביחס למי שיטפל בענייניו ולאיך שתיראה המציאות היומיומית שלו ככל שייפגע כושר השיפוט שלו.

 

מי יכול לחתום על יפוי כח מתמשך?

על יפוי כח יכול לחתום כל אדם בגיר בעל כשירות, המסוגל להבין את משמעות מתן יפוי הכח המתמשך, מטרותיו ותוצאותיו, לרבות אדם בעל מוגבלות שבוצעו לגביו התאמות לפי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות.

 

מי רשאי להתמנות כמיופה כח?

על מיופה הכח להיות אדם בגיר, שלא מונה לו אפוטרופוס ובמקרה של מיופה כח לענייני רכוש לא הוכרז כפושט רגל והוא אינו לקוח מוגבל חמור. על מנת למנוע ניגודי עניינים נקבע בחוק עוד, כי לא ניתן למנות כמיופה כח אדם המספק לממנה טיפול רפואי, סוציאלי סיעודי וכיוצ"ב בתשלום, אדם שאינו קרוב משפחה המספק לממנה מגורים בתשלום או עורך הדין או בעל המקצוע שבפניו נערך יפוי הכח. כמו כן, אדם לא יוכל להתמנות כמיופה כח של יותר משלושה אנשים אלא אם כן הוא קרובו של הממנה.

ניתן למנות יותר ממיופה כח אחד וניתן להגדיר שמיופי הכח יפעלו במשותף או שמי מהם יחליף את האחר במקרה בו יפקע המינוי.

 

מהן סמכויותיו של מיופה הכח ומהן חובותיו?

מיופה הכח מוסמך לקבל בשם הממנה כל החלטה בקשר לעניינים שביפוי הכח שאותה היה מוסמך הממנה לקבל ולבצע, למעט פעולה שלפני מהותה יש לבצעה באופן אישי. יחד עם זאת החוק מגביל בבירור תחומים לגביהם מיופה הכח אינו מוסמך לבצע פעולות בשם הממנה, דוגמת המרת דת, אימוץ, בחירות או צוואה. כמו כן, החוק נוקב בפעולות מסויימות שאם מיופה הכח לא הוסמך לכך מפורשות הוא לא יוכל לבצען בשם הממנה, לרבות תרומות, מתנות, הלוואות, או טיפול פסיכיאטרי. בנוסף, פעולות משפטיות מסויימות בשם הממנה, בהן עסקאות מסויימות במקרקעין, טעונות אישור של בית המשפט.

החוק מוסיף וקובע שורה של חיובים החלים על מיופה הכח, שנועדו להבטיח כי יפעל במיומנות, במסירות ובאחריות, מתוך שמירה על כבודו, פרטיותו וערכיו של הממנה, ויתחשב ככל הניתן ברצונותיו.

הנחיות מקדימות – הממנה רשאי לתת הנחיות מקדימות למיופה הכח, ובמסגרתן לפרט את רצונו לגבי החלטות עתידיות שתתקבלנה בשמו או פעולות שתנקטנה בשמו על ידי מיופה הכח בעניינים הנכללים ביפוי הכח. ככל שלא ניתנו הנחיות מקדימות על מיופה הכח לנסות ולברר את דעת הממנה ולפעול ככל הניתן באופן העולה בקנה אחד עם רצונו והשקפותיו.

 

מתי נכנס יפוי הכח לתוקף?

יפוי כח מתמשך יש להפקיד אצל האפוטרופוס הכללי כתנאי מוקדם לכניסתו לתוקף.  יפוי הכח ייכנס לתוקף אם וכאשר הממנה חדל להבין ולהיות בעל יכולת לקבל החלטות בעניינים שלגביהם הוא ניתן. הממנה רשאי להגדיר מראש את הדרך בה ייקבע כי אינו מסוגל עוד להבין ולקבל החלטות כאמור, וככל שלא הגדיר זאת תידרש חוות דעת מומחה בנדון.

 

 

אל תישארו מאחור – דאגו עוד היום למחר!

לפרטים נוספים הנכם מוזמנים ליצור עמנו קשר.

 

דוגמאות ומידע נוסף

דוגמה לתעודת הסמכה לעריכת יפוי כח מתמשך

דוגמה של מסמך יפוי כח מתמשך

דוגמה לאישור הגשה של יפוי כח מתמשך

דוגמה לאישור הפקדה של יפוי כח מתמשך

דוגמה ליפוי כח מתמשך הנושא את חותמת האפוטרופוס הכללי

דוגמה לאישור כניסה לתוקף של יפוי כח מתמשך

מידע על הרצאות בנושא יפוי כח מתמשך

חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, תשכ"ב-1962

תקנות הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (ייפוי כוח מתמשך, הנחיות מקדימות לאפוטרופוס ומסמך הבעת רצון), התשע"ז-2017

** לתשומת לבכם: המידע המופיע באתר, במאמרים או בטיפים שבו, אינו מהווה יעוץ משפטי ואינו מחליף יעוץ משפטי פרטני הלוקח בחשבון את הנתונים והצרכים המיוחדים של כל אדם או עסק, ולפיכך אין להסתמך עליו או לראות בו משום המלצה או חוות דעת. לאתר, לכותבי המאמרים ו/או למי מטעמם לא תהא כל אחריות ו/או חבות לגבי המידע. המידע מוצג באופן כללי ועקרוני בלבד, הוא אינו מתיימר להקיף את כלל הוראות הדין והמידע המשפטי הרלבנטי, והוא לא בהכרח משקף את המידע המדויק או העדכני ביותר. לפני החלטה על נקיטה בפעולה כלשהי (או הימנעות ממנה) ראוי ומומלץ לערוך סקירה משפטית מקיפה, ולהתייעץ עם עו"ד מנוסה ובעל מומחיות בתחום, שיבחן את הנתונים והצרכים הייחודיים שלכם. כל הזכויות שמורות לעו"ד קרן טוהר.

לקבלת יעוץ משפטי מקיף, מקצועי ואישי, בנוגע לצוואות, ירושות, אפוטרופסות ויפוי כח מתמשך הנכם מוזמנים ליצור עמנו קשר

Share This